Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
zoekmachineoptimalisatie

Vandaag een begrip aan de orde die al sinds de komst van het internet bestaat: zoekmachineoptimalisatie. U zou dan toch verwachten dat menig persoon wel weet wat dit precies inhoudt. Ik heb echter ondervonden in de gesprekken die ik met ondernemers heb dat veel mensen niet concreet kunnen benoemen wat dit precies is. Daarom hebben wij er het nog even over op ons blog.

Waar moet ik aan denken bij zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

Zoekmachineoptimalisatie of SEO (Search Engine Optimization) heeft als doel om voor bepaalde zoekwoorden hoger in de zoekresultaten te komen. Vandaag de dag kunt u dit met Google Ads ook bereiken. U betaalt dan om op de eerste pagina te komen. Zoekmachineoptimalisatie zijn handelingen die u op uw website uit kunt voeren zodat u beter scoort. Vaak zit er naast tekst ook nog een technischer aspect aan. Er zijn namelijk genoeg technische bureaus die deze dienst aanbieden. Een zekere mate van kennis is dan ook geboden. U kunt op korte termijn voor advertenties betalen om op korte termijn veel bezoekers te krijgen. Zoekmachineoptimalisatie richt zich meer op de lange termijn. Het genereren van meer klikken op links zodat men uiteindelijk contact met u zoekt of iets op uw webshop koopt. Mocht u nog meer willen lezen over het belang van dit onderwerp voor uw bedrijf bekijkt u dan dit artikel.

Wat kan ik concreet doen aan mijn zoekmachineoptimalisatie?

Heel concreet kunt u bijvoorbeeld een blog gaan schrijven. Dit is namelijk ook wat u op deze website ziet. Als u schrijft over onderwerpen gerelateerd aan uw business dan kunnen mensen op het moment dat ze hier naar zoeken op uw website terecht komen. Op deze manier leidt dit op de lange termijn tot meer verkeer. U kunt hier bijvoorbeeld gebruik maken van gratis tools (plugins) op uw website die helpen om deze blogs ook te optimaliseren (zodat Google ze gaat waarderen en hoger zet in de zoekresultaten). U zult merken dat dit niet over een nacht ijs gaat. Dit proces kost tijd en vergt consistentie en inzet. Voor meer bruikbare tips over dit onderwerp kijkt u dan naar dit artikel.

Op het moment dat u dit nog niet veel zegt of concrete handvatten biedt omdat u er bijvoorbeeld niet in thuis bent, dan is dat volkomen begrijpelijk. Het is daarom niet gek om hier een externe partij eens naar te laten kijken. U kunt vaak altijd een vrijblijvend gesprek aan gaan om meer te weten te komen.

Heeft u voor ons nog een suggestie voor een onderwerp? U kunt ze gerust sturen middels het contactformulier.

Open Whatsapp
1
PEB Marketing
Hallo, welkom bij PEB Marketing.
Stel ons gerust een vraag via Whatsapp.