Digitalisering in het mkb

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Digitalisering in het mkb

Het was 1-1,5 decennia geleden voor een x aantal bedrijven in het mkb niet relevant om ook maar op enige manier deel te nemen aan digitalisering (een website, social media of verdere bedrijfsmatige automatisering). Dit geldt bijvoorbeeld voor de transportsector of kleine zzp’ers die met name hun bedrijf hebben opgebouwd middels het leveren van goed werk gevolgd door mond-tot-mondreclame.

De tijden zijn veranderd

De laatste vijf jaar kunnen we wel stellen dat het voor elk bedrijf (ook de twee groepen genoemd in de inleiding) toch toegevoegde waarde heeft om deel te nemen aan de digitalisering. Dit kan ik aan de hand van een simpel voorbeeld duidelijk maken.

U bent een hovenier (zzp) in een relatief kleine lokale gemeenschap. Sinds jaar en dag heeft u middels goed werk en mond-tot-mondreclame altijd werk kunnen krijgen. Nu is het 2021 en er zijn een aantal jonge concurrenten op de markt gekomen die wel helemaal mee gaan in deze digitalisering. Tegelijkertijd had u door de jaren heen een aantal oudere klanten die weinig tot geen gebruik maken internet. Nu komen er in de lokale gemeenschap diverse jonge gezinnen die dit wel doen. Zij maken gebruik van het internet om te zoeken naar een hovenier in de buurt. De lokale hovenier die het snelst gevonden wordt op internet of de best verzorgde website heeft, wordt door deze potentiële klant gekozen. In dit artikel worden de voordelen nog even goed in beeld gebracht.

Dit eenvoudige voorbeeld laat zien dat het vandaag de dag toch relevant is om dit te doen. Uw doelgroep kan namelijk jonger worden. Door de vergrijzing is de generatie die vrijwel niets heeft met de digitale wereld straks verdwenen. Nieuwe potentiële klanten zullen sneller het internet raadplegen om iemand te vinden die hun probleem kan oplossen. Dit zal geleidelijk aan steeds meer toenemen. Het is daarom relevant als bedrijf om hier iets mee te doen.

Vrijblijvend praten

Mocht u als ondernemer zich realiseren dat u hier op termijn iets mee moet doen, maar heb u geen idee waar u moet beginnen? U kunt altijd vrijblijvend met ons in gesprek. Wij komen dan vrijblijvend bij u op locatie om het te hebben over de mogelijkheden. Ook wordt er dan een opzet gemaakt ter illustratie. Mocht u dit iets lijken? Neem dan vrijblijvend contact op.

Open Whatsapp
1
PEB Marketing
Hallo, welkom bij PEB Marketing.
Stel ons gerust een vraag via Whatsapp.